KVALITET
Varje företag betygssätts av sina kunder när fel uppstår i
leveranser eller produkter. När kunden kommer i knipa är det
extra viktigt att hon får hjälp omedelbart och på ett proffsigt
sätt.
BEKVÄMT
I Garp finns ett inbyggt stöd för hantering av alla slags
reklamationer. Stödet innebär blixtsnabba kontakter mellan kund
och leverantör förmedlade via e-post till berörda personer. Alla
reklamationer styrs upp på ett systematiskt och individuellt
sätt beroende på typ av fel.
SNABB SERVICE
Ersättningsleveranser, returer, krediteringar och kompensationer
skapas med automatik från reklamationsmodulen. Redovisning av
garantikostnader samt separering av försäljnings- och
inköpsstatistik styrs via enkla handgrepp.
ETT SYSTEM
Flödet stöder certifierade företag i deras kvalitetsarbete så
att sidoordnade databaser inte behövs för att fånga upp olika
typer av fel. I Garp loggas reklamations-ärenden (avvikelser)
per Kund, Artikel, Leverantör och Interna avdelningar/processer.
|
|
UPPFÖLJNING
Analys, Avhjälpande och Korrigerande åtgärder hanteras på varje
ärende. I ett och samma reklamationsärende kan man hantera både
”Drabbad part” (oftast kund) och ”Orsakande part” (det egna
företaget eller leverantör). Kommunikation, felanmälan och
åtgärder hanteras då i båda riktningarna på samma ärende.
KÖHANTERING
Ett ärende kan komma att hanteras av flera personer inom
företaget. Därför finns en inbyggd teknik där man ”köar” ärende
till nästa person. Då skapas automatiskt ett e-post med-delande
om händelsen till berörd person. Ett ärende kan hanteras i flera
steg där varje person får sin ”stämpel” med Signatur, datum och
aktuell status. Slutligen ”köas” ärendet på t.ex.
kvalitetsansvarig som bedömer vidtagna åtgärder och avslutar
eller återremitterar ärendet för ytterligare åtgärder, t ex
Korrigerande åtgärder ej tillräckliga för att undanröja
upprepning av felet.
FEEDBACK
Uppföljning av reklamationer sker via rapport-generator vilket
innebär att alla data kan användas för urval, sortering och
summering. Detta skapar oanade möjligheter till uppföljning av
Produkter och Leverantörer. |