REKLAMATIONSHANTERING - MED FOKUS PÅ KVALITET
  EFFEKTIVISERA ARBETET MED AVVIKELSER

KVALITET
Varje företag betygssätts av sina kunder när fel uppstår i leveranser eller produkter. När kunden kommer i knipa är det extra viktigt att hon får hjälp omedelbart och på ett proffsigt sätt.

BEKVÄMT
I Garp finns ett inbyggt stöd för hantering av alla slags reklamationer. Stödet innebär blixtsnabba kontakter mellan kund och leverantör förmedlade via e-post till berörda personer. Alla reklamationer styrs upp på ett systematiskt och individuellt sätt beroende på typ av fel.

SNABB SERVICE
Ersättningsleveranser, returer, krediteringar och kompensationer skapas med automatik från reklamationsmodulen. Redovisning av garantikostnader samt separering av försäljnings- och inköpsstatistik styrs via enkla handgrepp.

ETT SYSTEM
Flödet stöder certifierade företag i deras kvalitetsarbete så att sidoordnade databaser inte behövs för att fånga upp olika typer av fel. I Garp loggas reklamations-ärenden (avvikelser) per Kund, Artikel, Leverantör och Interna avdelningar/processer.
 
 

UPPFÖLJNING
Analys, Avhjälpande och Korrigerande åtgärder hanteras på varje ärende. I ett och samma reklamationsärende kan man hantera både ”Drabbad part” (oftast kund) och ”Orsakande part” (det egna företaget eller leverantör). Kommunikation, felanmälan och åtgärder hanteras då i båda riktningarna på samma ärende.

KÖHANTERING
Ett ärende kan komma att hanteras av flera personer inom företaget. Därför finns en inbyggd teknik där man ”köar” ärende till nästa person. Då skapas automatiskt ett e-post med-delande om händelsen till berörd person. Ett ärende kan hanteras i flera steg där varje person får sin ”stämpel” med Signatur, datum och aktuell status. Slutligen ”köas” ärendet på t.ex. kvalitetsansvarig som bedömer vidtagna åtgärder och avslutar eller återremitterar ärendet för ytterligare åtgärder, t ex Korrigerande åtgärder ej tillräckliga för att undanröja upprepning av felet.

FEEDBACK
Uppföljning av reklamationer sker via rapport-generator vilket innebär att alla data kan användas för urval, sortering och summering. Detta skapar oanade möjligheter till uppföljning av Produkter och Leverantörer.